تشخیص سایت اسکم کار آسانی نیست زیرا کلاهبرداران همیشه دنبال راه های جدید هستند و به روش های جدید و مختلف سر افرادی که اطلاعات زیادی ندارند کلاه می گذارند. ارز دیجیتال به خاطر پیچیدگی و جدید بودن قانون گذاری درستی ندارد 

نشانه های تشخیص سایت اسکم ارز دیجیتال

وعده سود غیر عادی: یکی از نشانه های سایت اسکم است و باید توجه داشته باشید که این گونه سایت ها در اول کار پرداختی دارند تا سرمایه گذاران را جذب کنند و بعد از مدتی اسکم می شوند یعنی دیگر خبری از پول و سود شما نیست!!!

اطلاعات مدیران سایت: آیا در سایت اطلاعاتی در مورد افراد سایت موجود است و این افراد اشخاص معتبری می باشند شما با جستجو نام و عکس اشخاص می توانید اطلاعاتی در مورد این اشخاص به دست آورید.

نظرات دیگران: قرار نیست شما شخصا یک سایت را تست کنید زیرا قبل از شما افرادی زیادی این کار را انجام داده اند و نظرات خود را در سایت ها به اشتراک گذاشته اند تا افراد دیگر گرفتار این گونه سایت های کلاهبردار نشوند اگر هم دیدید از سایتی زیاد تعریف شده هم اعتماد نکنید زیرا بیشتر به خاطر سیستم زیرمجموعه گیری است. نکته مهم این است که به یک سایت یا یک نظر اعتماد نکنید.

وب سایت هایی قانونی: در زمینه ارز دیجیتال قانون کاملی وجود ندارد ولی سایت های سرمایه گذاری ریالی و دلار می توانند مدارک قانونی کاملی داشته باشند. شما باید چک کنید که چه سایت معتبری در مورد این گونه سایت ها مقاله گذاشته است.

اطلاعات دامنه: دامنه سایت ها مانند آدرس خانه عمل می کنند زیرا موقع خرید باید اشخاص تایید هویت شوند دامنه های که دارای https هستند گزینه های بهتری می باشند. برای بررسی این مورد می توانید از این وب سایت استفاده کنید.

اشتباه نگارشی: سایت های اسکم بیشترشون دارای کیفیت پایین و حتی اشتباه های نگارشی و عبارت هایی نادرست می باشد.

نکته طلایی: همه ما خوب می دانیم کدام سایت ها اسکم هست ولی خودمان را میزنیم به کوچه علی چپ زیرا فکر سود بالا و تخیلی چشمان را بسته و ریسک خیلی بالا انجام می دهیم.

دسته بندی سایت اسکم ارز دیجیتال

  • صفحات فیشینگ
  • صرافی و کیف پول های جعلی
  • راه های قدیمی کلاهبرداری
  • ICO های کلاهبرداری
  • طرح های پانزی یا هرمی
  • دستکاری بازار
  • و…

فیشینگ Phishing چیست؟

فیشینگ (به انگلیسی: Phishing) به تلاش برای بدست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و… از طریق جعل یک وب‌سایت، آدرس ایمیل و… گفته می‌شود.
روش فیشینگ با جزئیات در سال ۱۹۸۷ توضیح داده شده‌است و این واژه برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ مورد استفاده قرار گرفته‌است. واژهٔ فیشینگ مخفف عبارت Password Harvesting Fishing (شکار کردن گذرواژه کاربر از طریق یک طعمه) است که در آن حرف Ph به جای F برای القای مفهوم فریفتن جایگزین شده‌است.
فیشینگ یا سرقت آنلاین در عمل به صورت کپی دقیق رابط گرافیکی یک وب‌گاه معتبر مانند بانک‌های آنلاین انجام می‌شود. ابتدا کاربر از طریق ایمیل یا آگهی‌های تبلیغاتی سایت‌های دیگر، به این صفحه قلابی راهنمایی می‌شود. سپس از کاربر درخواست می‌شود تا اطلاعاتی را که می‌تواند مانند اطلاعات کارت اعتباری مهم و حساس باشد، آنجا وارد کند. در صورت گمراه شدن کاربر و وارد کردن اطلاعات خود، فیشرها به اطلاعات شخص دسترسی پیدا می‌کنند. از جمله سایت‌های هدف این کار می‌توان سایت‌های پی‌پال، ای‌بی و بانک‌های آنلاین را نام برد.

جلوگیری از فیشینگ
  • استفاده از رمز یک بار مصرف
  • گول تبلیغات و تخفیفات را نخورید که هدف بیشترشون هدایت شما به سمت درگاه های فیشینگ است.
  • توجه به آدرس سایت و بررسی کامل آن جهت تشخیص اصالت
  • کلید خصوصی خود را به هیچ کس ندهید
  • استفاده از آنتی ویروس های با قابلیت Web Protection
  • مطالعه و کسب اطلاعات در مورد ساختار و روشهای حملات فیشینگ

صرافی و کیف پول های جعلی

به دلیل این که ارز دیجیتال قابل ردیابی نیست بسیاری از صرافی ها و کیف پول ها دست به کلاهبرداری می زنند.
صرافی ( به انگلیسی بریتانیایی bureau de change ‌و به انگلیسی آمریکایی currency exchange) در لغت به معنای داد و ستد انواع پول است.
از حساب و کیف پول اینترنتی برای جمع آوری درآمدهای دلاری، بیت‌کوینی و هر نوع پول و ارزی میشود استفاده کرد.

جلوگیری از صرافی و کیف پول های جعلی

از صرافی و کیف پول های شناخته شده استفاده کنید. مانند کیف پول بلاکچین، پرفکت مانی، پاییر، Atomic Wallet،Coinomi Wallet،Exodus،Guarda و… استفاده کنید. مانند صرافی Binance – bitFlyer – Bitfinex –  Bittrex– Coinbase Pro – HitBTC – Korbit – Kraken


طرح های پانزی یا هرمی

یک طرح پانزی (Ponzi scheme)، ترفندی برای کلاهبرداری است که در آن یک کلاهبردار یا همان طراح پانزی، به افراد ناآگاه وعده می‌دهد که اگر پول‌هایشان را در اختیار او قرار دهند، با آن پول‌ها کار خواهد کرد و سودهای نجومی و تضمینی به سرمایه‌گذاران خواهد داد.

در ابتدا برای جلب اعتماد بیشتر، از پول افراد جدید، سود افراد قدیمی پرداخت می‌شود تا سرمایه‌گذاران بیشتری جذب سیستم شوند. این طرح در نهایت به دلیل اشباع شدن و عدم وجود سرمایه‌گذار جدید نابود شده و معمولا کلاهبردار با مقدار زیادی پول ناپدید می‌شود.

جلوگیری از طرح های پانزی و هرمی
  • پروژه های که برای جذب زیرمجموعه تشویق می کنند یک طرح پانزی هستند
  • به طرح هایی که وعده سود های عجیب می دهند، اعتماد نکنید.
  • دوری است سایت های هایپ زیرا همه اسکم هستند.
  • ربات های سرمایه گذاری تلگرام همه اسکم هستند.